pidän huolta -ilta rajat

5 päätöstä rajojen asettamisen avuksi

30/11/2018

Vietimme eilen syksyn viimeistä Pidän huolta -iltaa yhdessä keskustelevan osallistujajoukon ja ilmaisuvoimaisen Päivi Niemen kanssa. Illan teemana olivat rajat – niiden terve tiedostaminen ja asettaminen sekä toisaalta muuttaminen tarvittaessa. Kootessamme illan antia jokainen tiivisti itselleen viisi ajatusta tai päätöstä, joihin haluaa ryhtyä omassa arjessa. Illan jälkeen päädyimme vielä kaksin jatkamaan keskustelua päätöksistä, joita olimme itsellemme kiteyttäneet. Tämän keskustelun myötä kokosimme tähän viisi meille mieleen jäänyttä päätöstä, joiden ajattelemme olevan avuksi rajoja tutkiessa ja niitä asettaessa.

1. Uskallan rohkeasti raivata tilaa sille, mikä on itselleni tärkeää ja merkityksellistä.

Pidän mielessä, etten voi elää toisten elämää, vaan elän todella omaani. Joskus toisten tarpeiden ja hädän keskellä voi tuntua väärältä raivata tilaa omille tarpeille, kuten omalle levolle, virkistäytymiselle tai vaikka yksin ololle. Kuitenkin, koska kukaan muu ei myöskään ole vastuussa minun elämästäni, tulee minun pitää huolta siitä, että elämässäni toteutuvat itselleni tärkeät asiat.

2. Näytän ulospäin, mitä oikeasti sisälläni tunnen.

Pyrin olemaan yhteydessä itseeni ja omiin tunteisiini sekä kuuntelemaan, mitä sisälläni herää eri tilanteissa. Tämän jälkeen ilmaisen myös ulospäin, mitä olen tavoittanut. En esimerkiksi sano jonkin olevan ok, jos se ei siltä oikeasti tunnu. En myöskään jätä jotain sanomatta esimerkiksi pelon takia.

3. Kannan vastuun omista tunteistani.

Olen vastuussa omista tunteistani, enkä odota toisten kantavan minussa herääviä tunnereaktioita. Samoin muistan, että myöskään minä en ole vastuussa toisten tunteista. Esimerkiksi jos en tarkoituksellisesti ole ilkeä tai pyri satuttamaan toista, minun ei tarvitse kantaa huolta toisen mahdollisesta loukkaantumisen tunteesta. Toisen vastuulla on selvitä oman tunteensa kanssa, vaikka se olisi epämukavaa. Toinen voi toki pyytää apuani oman tunteen kestämiseen, jolloin minä voin miettiä mahdollisuuksiani auttaa.

4. Muistan, että kiukku on avuksi ja voimaksi.

Kun kiukuttaa, pyrin pysähtymään ja tutkimaan sen syitä. Ärsyyntyessäni, kiukustuessani tai vihastuessani tarkistan, liittyykö herännyt tunteeni johonkin omaan rajaani, rajan ylitykseen tai esimerkiksi jostakin vaille jäämiseen. Voin kohdata kiukun tunteen kiitollisena siitä, että se antaa minulle voimaa asettaa rajojani.

5. Tiedostan oman tonttini, oman arkisen elämän vastuualueeni.

Pyrin huolehtimaan omasta tontistani ja myös pysymään sillä kunnioittaen sekä omia että toisten rajoja. Yhtälailla muilla on omat tonttinsa ja vastuualueensa. Kannan toisten kuormia silloin, kun elämä tuo jotain toisen vastuualueen ylimenevää, kuten sairautta, elämänkriisejä tai menetyksiä – ja silloinkin omia mahdollisuuksiani, rajojani ja voimavarojani kuunnellen.

Osittain tuttuja, mutta herkästi unohtuvia ajatuksia. Toivottavasti nämä olivat myös sinulle hyödyllisiä muistutuksia. Nyt toivotamme jokaiselle omannäköistä ja omalta tuntuvaa viikonloppua!

 

Elli ja Noora

 

Kuva: Ollipekka Jaanisalo

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply