kehollisuus pidän huolta -ilta yhteys

Miten voin kehollisin keinoin vaikuttaa olooni ja hyvinvointiini sekä vahvistaa yhteyttä ihmissuhteissani? Ilta Maritan kanssa 27.9.

13/09/2018

“Olin kesällä veneilemässä, ja mieleeni tulee hetki, jolloin istuin rannalla pitkän tovin vain katsomassa, kuinka lempeä tuuli liikutti aaltoja. Yhden aallon saavuttaessa rantaa se kohtaisi toisen, rannasta jo takaisin päin kääntyneen vasta-aallon, ja aallot ristesivät. Kiinnitin huomiota siihen, mitä tapahtui, kun tuuli yltyi: vasta-aalto hukkui toisen aallon hyökyessä voimalla päälle. Mietin, kuinka tuo kaunis kohtaamisten virtaus symboloi hienosti sitä, mitä ihmistenkin välillä voi tapahtua. Millaisella liikkeellä kohtaan toisen ja millaista liikettä minussa puolestaan syntyy kohdatessa? Entä jos toinen kuohuu voimalla, mitä minulle käy silloin, jäänkö alle?”

Lämpöisenä iltapäivänä kehokeskeiseen terapiaan erikoistunut Marita Kaijanen on juuri kuvaillut meille hetkeä kesäpäivästään Kelventeellä. Olemme kokoontuneet suunnittelemaan Pidän huolta -iltaa ”Kehollisuus osana vuorovaikutusta”. Maritan iloisessa sekä yhtä aikaa niin kovin läsnäolevassa seurassa ei voi kuin innostua aiheesta. Marita on työskennellyt kehokeskeisesti yli 20 vuotta. Hänellä on paljon tietoa ja ymmärrystä siitä, kuinka kehomme voi reagoida erilaisissa tilanteissa ja kuinka toisaalta voimme vaikuttaa kehoomme ja sen kautta myös mieleemme. Kehollisuus on luonnollista ja arkipäiväistä, meissä kaikissa jo olevaa ja olennaisesti hyvinvointiimme vaikuttavaa. Arkisessa elämässä kehon olennainen rooli oman jaksamisen kannalta kuitenkin herkästi unohtuu ja jää huomioimatta, minkä vuoksi olemme valinneet kehollisuuden Pidän huolta -illan aiheeksi. Kehollisuutta ymmärtämällä ja itsesäätelyä harjoittelemalla arjen haasteet ja kohtaamiset voivat muuttua pienellä, mutta olennaisella tavalla. Maritalla on tapa suhtautua kehollisuuteen hyvin “jalat maassa”, ja ehkä juuri siksi häntä kuunnellessa tulee huojentunut olo: kehollisuuden ei tarvitse olla jotain mystistä tai pelottavaa, vaan sitä voi tutkia ja käsitellä uteliaasti sekä hakea ymmärrystä myös tieteellisen tiedon avulla.

Suhde omaan kehoon on huomionarvoinen asia miettiessä omaa kokonaisvaltaista hyvinvointia ja jaksamista sekä tapaa olla suhteessa toisiin. Miten voisin rauhoittaa itseäni yksinkertaisten menetelmien avulla silloin, kun kiireisen arjen keskellä koen käyväni ylikierroksilla? Mikä auttaisi silloin, kun jännittävässä tilanteessa koen meneväni lukkoon? Voisinko juuri kehollisuuttani ymmärtämällä saada apua tilanteisiin, joissa pinna kiristyy ja hermot menee, tai toisaalta silloin, kun on vaikeuksia käynnistyä? Marita lupaa illassa johdattaa meitä konkreettisten harjoitusten avulla sen tosiasian äärelle, että omaan oloon on mahdollista vaikuttaa. Koemme elämää monella tavalla ja tasolla: ajattelun (kognitio) tasolla, tunnetasolla ja koko ajan myös kehon tasolla. Keskustellessa Marita pohtii, kuinka kehollisuus tarkoittaa toisaalta hyvin konkreettisia asioita, kuten asentoja, eleitä ja ilmeitä. Voimme kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen, viestivätkö ne sulkeutumista vai avoimuutta. Marita muistuttaa lempeästi, kuinka niinkin luonnollinen asia kuin hengitys on kehollisuutta. On tärkeää tiedostaa, että hengittämällä syvään ja rauhallisesti itselleen voi antaa viestiä siitä, että on turvassa. Toisaalta kehollisuus on oman kokemuksen äärelle pysähtymistä. Maritan sanoin “Mitä minussa tapahtuu juuri nyt?” on hyödyllinen kysymys, jolla voi jo olla vaikutus omaan oloon. Halutessaan voi jatkaa esimerkiksi kysymällä “Mitä kehoni yrittää minulle kertoa?”.

Pidän huolta -illassa kehollisuutta käsitellään myös osana jokapäiväistä vuorovaikutusta. Tulemme pohtimaan, kuinka tietoisuuden lisääntyminen omasta kehosta ja kehon luonnollisista tavoista reagoida vaikuttaa vuorovaikutussuhteisiin, joissa elämme. Kehollisuus on mukana jo ihan lyhyissä kohtaamisissa, ja yhtä lailla se on läsnä pitkissä pari- ja ystävyyssuhteissa. Miksi jonkun seurassa on levollinen olo ja vuorovaikutus on lähelle kutsuvaa, kun taas toisen tapa olla herättää levottomuutta ja on jopa luotaan pois työntävää? Kuinka tietoinen olen siitä, millaisia kehollisia viestejä annan itse vaikka tavatessani ystävää? Voin myös pysähtyä pohtimaan oman perhepiirini kehollisia tapoja ja niiden vaikutusta ihmissuhteiden laatuun ja esimerkiksi yhteyden kokemiseen. Maritan kanssa pohdimme, kuinka yksi illan otsikoista voisi olla peilisolut ja niiden toiminnan ymmärtäminen vuorovaikutuksessa. Peilisoluihin liittyen Marita kuvaa, kuinka vuorovaikutuksessa oleminen voi vaikuttaa hengitykseemme tai käynnistää meissä jopa ihotason muutoksia. Marita suunnittelee myös avaavansa ajatusta kehon ytimestä (liittyy enemmän itsesäätelyyn) ja kehon reuna-alueista (mitä vuorovaikutus saa meissä aikaan), sekä sitä, miten tämän hahmottaminen voi auttaa ymmärtämään omaa toimintaa.

Marita on selvästi ydinosaamisestaan innoissaan ja suhtautuu siihen intohimolla. Mitä kaikkia mahdollisuuksia kehollisuudesta tietoisemmaksi tuleminen voikaan elämässä lisätä, sellaisiakin mahdollisuuksia, mitä ei tiennyt edes olevan – miten se voi jopa yllättää! Peilailemme keskustelun aikana kokemuksiamme ja huomaamme, että vaikka olemme kaikki eri kohdissa suhteessa kehollisuuteen, keskustelu on antoisaa. Huomaamme, että kyse on ennen kaikkea löytämisestä, sillä keho ja kehollisuus on jo meissä jokaisessa olemassa.

Lähde mukaan Pidän huolta -iltaan 27.9. Lillaniin. Olet lämpimästi tervetullut!

Ohjeet paikan ostamiseen löydät täältä.

Elli ja Noora

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply